Sledeći model je – u svoj rafinisanom, savremenom obliku – svakako najprepoznatljiviji kao čedo novog milenijuma, i u to ime krstim ga ovde: “ljudi kao nekroza univerza”.
(znam, znam, bomabastično je do boga, ali ujedno i
praktično do srži…

)
A kao i sa svakom nekrozom, najidealnije rešenje bi bilo - amputacija: u izostanku istog, preostaje izolacija. I to drastična izolacija, tipa uvijanja čitavog sunčevog sistema u neprobojnu opnu, recimo.
Ne, ne,
nije reč o romanu Spin (Robert Charles Wilson, 2005)… Spin je ovde samo primer palpičnog mažnjavanja originalnog konstrukta...
Reč je o romanu
Quarantine (Greg Egan, 1992), a koji se bavi pogodbenom budućnošću nekih 30tak godina nakon uspostavljanja izolacionog “mehura” oko sunčevog sistema, koji nas je tako efikasno odvojio od ostatka univerza. Naravno, naglasak je u traženju odgovora na pitanje “zašto”, a to traženje bazira se uglavnom na praktičnoj primeni Heisenbergovog principa neodređenosti. A kako je time ionako lansirana konfrontacija probabilista i determinista, i kako je sam princip dovoljno kompleksan da je čak i Ajnštajn sa njime imao problema, Egan nudi model koji sa sobom nosi i sopstveno uputstvo za upotrebu. (Koje ja ovde, naravno, ne mislim da prenosim, jer bi za tako nešto trebalo iskucati dovoljno teksta da se sroči čitav roman… i to ne bilo koji roman, naravno, nego upravo
Quarantine.

)
Ali, pošto je model ipak potrebno nekako ilustrovati, a pošto mi ona famozna kvantna mačka ipak nije dovoljno adekvatna, posegnuću za nekom drugom simplifikacijom.
Uzmimo za primer Peru, (kikiki…), i zamislimo da stoji na ulazu u tunel. Pera o tom tunelu ništa ne zna, i što se njega tiče, tunel je možda i beskonačan, otud se Pera oslanja samo na ono što u tunelu
vidi. A to što vidi su najpre vrata, nekih desetak metara nakon ulaza: vrata su blindirana i očigledno se otvaraju mehanizmom šifre od (recimo, za potrebe metafore nek bude samo) pet brojeva. Nakon dužeg razmišljanja, Pera shvata da je jedini način da otvori vrata taj da nasumično izabere pet brojeva i nada se najboljem.
Kad – gle čuda: on pogađa šifru iz prvog pokušaja, i vrata se glatko otvaraju. Naravno, desetak metara dublje u tunel, nailazi na identična vrata: no, sad već zna kakav je dril u pitanju, pa on naprosto opet ukuca drugačijih pet nasumičnih brojeva, i, pogađate, opet uspeva iz prvog pokušaja i vrata se glatko otvaraju.
I tako sve redom, na desetine vrata, kilometrima doboko u tunel.
E sad, Pera je naš dobri Pera, i eventualno mu postaje sve jasnije da je tu u pitanju isuviše velika slučajnost; nepogrešivo izabrati svaku pravu šifru nasumičnim biranjem je… pa eto, poprilično teško objašnjivo. To jest, teško je samo za našeg Peru: neko drugi bi to lako objasnio mogućnošću da je naprosto strašno pametan, jelte.

E sad, što se objašnjenja tiče: ono što Pera ne zna, jer
ne vidi, ali mi znamo, jer to sve vidimo kao objektivni promatrači je sledeće: Pera je u tunelu koji je zapravo samo jedan u uredno poređanom
nizu sličnih tunela, a ima ih doslovno bezbroj. I na ulazu svakog od tih tunela stajao je jedan Pera. Ne kopija ovog našeg Pere: naprosto, svaki od njih je originalni entitet, koji ima jednako pravo na postojanje baš kao i naš Pera. I svi su oni jednako krenuli u originalno
svoj tunel, i svi su jednako naišli na ona famozna prva vrata, i svi su jednako pokušali da ih otvore unošenjem nasumičnog biranja petocifrene šifre: ali, samo je
naš Pera uspeo da tu cifru zapravo pogodi. Ostali naprosto nisu.
E sad, po logici stvari, nema razloga da samo naš Pera bude toliko taličan, da svaku šifru pogađa iz prve, dok svi ostali redovito fulaju.
Odgovor je – naravno da nije. Pera nije uopšte taličan, on fula jednako kao i svi ostali. ALI, on je uspeo da otvori Prva vrata. Druga vrata je otvorio neki drugi Pera, u nekom drugom tunelu, ali – u kvantnoj fizici, samo pobednik piše istoriju: Pera, naš-pobednik-koji-je-otvorio-prva-vrata-Pera time je uzrokovao kolaps svih ostalih Pera koji to nisu uspeli, i svih prvih vrata koja se nisu otvorila. A kad je druga vrata otvorio neki drugi Pera, u nekom drugom tunelu, naš Pera je jednostavno “postao” taj Pera, napuštajući svoj tunel, napuštajući svoj lični neuspeh sa vratima broj dva, i, ono najvažnije - (od)noseći sve nas sa sobom u novi tunel.
Naravno, Pera to ne radi svesno: to je rezultat njegovog urođenog instinkta da preživi, i da percipira prostor/vreme linearno: on se
ne seća svih ostalih Pera koje je kolaps na svakim vratima odneo u ništavilo prosto zato što ih nikada i nije bio svestan, isto kao što i nije bio svestan da je na svakim novim vratima “skočio” u egzistenciju novog uspešnog vratara. Pera jednostavno ne percipira multiverz, baš kao što i ne percipira boje van vidljivog dela spektra:njemu se čini da je svo to vreme u istom tunelu, a mi, koje uvek odvlači sa sobom u nove tunele, mi smo također nesvesni novih tunela i kolapsa starih, i percipiramo Peru onako kako i on percipira sebe: kao veoma uspešnog vratara, jedinog u čitavom univerzu.
To smo mi, ukratko. Ljudi. Pere. Svi radimo isto što i on, i mada je multiverz beskonačan, kolapsi koje proizvodimo eventualno postaju ipak dovoljno vidljivi da ih ostale inteligencije prepoznaju kao pretnju i pre no što ih sam kolaps dosegne. A pošto naša sposobnost kolapsa raste zajedno sa našom sposobnosti dosega, nekroza multiverza se širi u koncentričnim krugovima oko našeg postojanja. Što dalje znači da je intervencija neophodna. A intervencija možda dođe i u vidu anihilacije, no, mi smo optimisti: najpre krećemo sa karantinom.

Koncept je zahtevan, i van svoje palpične upotrebe (na primer,
Superposition, David Walton, 2015, ne sasvim nečitljiv ali dosta naivan pokušaj prenosa principa u makrosvet klasične mehanike) generalno se tretira sa velikim poštovanjem od strane ozbiljnih autora. Često se dotiče striktno periferno (recimo,
Brasyl, Ian McDonald, 2007 ili
2312, KSR, 2012), a ono što posebno raduje, mladi pisci oprezno proširuju inventar i konografiju, kao na primer
The Flicker Men, Ted Kosmatka, 2015, gde vrlo ljupko upražnjava eksperiment sa ostalim zemaljskim životnim formama, to pljačkajući zoološki vrt, u naporu da sazna da li su zaista na celoj planeti samo ljudi sposobni za eigenstate manipulaciju, i
The Thing Itself, Adam Roberts, 2015, koji se bavi filozofskim aspektom samog fenomena i njegovih posledica.
Naravno, ja sam prilično probirljiva po ovom pitanju, tako da mi je korpus pročitanih knjiga koje obrađuju model praktično minimalan, ali za sada pouzdano znam da se jedino Egan modelom bavi duž celog svog opusa.
No, njemu ionako sleduje poseban topik, a i rasprava o njegovom korištenju modela... koji je samo jedan od mnogih u obilnoj Eganovoj produkciji... eh, stići će na rad, makar kad se penzionišem...
