Nego, dok probavljamo sve ove fenomene primenjenog futurizma, da malo vratimo širi kontekst iz ralja ideološke i političke utilitarnosti.

Za početak, skrećem pažnju na ovu fenomenalnu knjigu:
James Gleick -Time Travel: A History A zašto je fenomenalna? Pa, za početak, ova masivna knjižurina se može prihvatiti kao ultimativna kolekcija bogovetno silne relevantne faktografije, i nakon njenog od-korica-do-korica čitanja ostaje vam samo da pratite buduću faktografiju, da bi bili u maksimalnom “toku sa daljim razvijanjem”, što bi se reklo.

Ali, u isto vreme, ovo nije akademska knjiga u onom (nama itekako poznatom) negativnom smislu, kad vam “rad” ponudi gomilu faktografije bez ikakvog akcenta na nivoe važnosti iste: to je oduvek bio moj lični problem sa akademskim bavljenjem populizmom SFa - ta izvesna anemičnost po pitanju krajnje korisnosti tih njihovih analiza, anemičnost koja mi takve “radove” praktično svodi na četvorosekundnu aktivnost guglovog serč endžina...
Gleick je, naime, novinar, pa otud i knjiga ispoljava ne samo jasnu skrutinizaciju podataka, nego i ono ultrabitno akcentiranje koje vam fokusira pogled na najbitnije činjenice, kao i na nužnu ekstrapolaciju kojom se od njih eventualno stiže do izvesnih zaključaka.
A pošto nam je rečena akademija već pinovala SF u doba Lukijana – sa jasnom tendencijom odlaska sve do pećinske umetnosti poznijeg kamenog doba

– Gleick se ovde fokusirano bavi motivom vremeplova, a to je, dragi moji, nešto što se nikako ne-mo-že “oteti” futuristima. A ne može zato jer je motiv star svega stotinu godinica, i nikada, ali baš ni-ka-da se nije pojavio u prozi pre Velsa.
(da, da, Gleick je ne samo svestan Edward Page Mitchella, nego je i pažljivo iščitao ceo njegov opus, otud gornja tvrdnja stoji.

Naravno, postojala je i pre Velsa određena spoznaja o budućnosti kao takvoj, i Gleick nesmiljeno skrutinizira sve takve podatke, fenomene i modele koje oni predstavljaju, to od Delfa i rimskih augura pa sve do modernije književnosti koju se ionako odavno već spakovalo u proto-SF korpus.
Ali nigde, zaista
nigde, ne postoji motiv niti koncept koji bi budućnost iole percipirao kao ‘postojeću-u-vremenu’, kao mesto sa fizičkim koordinatama u prostoru, kao mesto u koje je moguće otići, razgledati ga, možda čak i malko trajati u njemu, a onda ga napustiti i naprosto otići na neko drugo mesto.
Taj koncept je ujedno i markirao futurizam za ono što futurizam zapravo suštinski i jeste: novi način
razmišljanja. Nova
misao, ako je to bolji opis. Novi način
poimanja sveta, i naravno,
tumačenja toga što se poima.
Naravno, Gleick pedatno navodi sve ključne spoznaje koje su do toga dovele, i sve aktere koji su nam ih ponudili, pogotovo one u filozofiji i fizici, i time jasno pinuje u vremenu ne samo koncept vremeplova kao proznog motiva, nego i modernu svest koja ga je proizvela.
Indirektno, Gleick time i redefiniše tradicionalno shvatanje mašte, imaginacije, generalne ljudske sposobnosti da “izmišlja”, da stvara apstrakcije... kao rezultat, eventualno shvatite da ta izuzetna ljudska sposobnost koju ste do sada tradicionalno smatrali neograničenom – zapravo i
nije takva. Bar ne u meri u kojoj smo (?) tradicionalno smatrali da jeste.
Gleickovo izlaganje futurizma ujedno pomaže da se bolje shvati posthumanizam, jer i on je po svojoj prirodi veoma sličan fenomen: novi način razmišljanja koji neminovno
menja/dopunjava našu percepciju fizičkog sveta u kom trajemo i suštinske prirode samog tog sveta. Recimo da je u oba slučaja u pitanju maksimalna revaluacija, reklasifikacija i revalorizacija celokupnog ljudskog znanja. Naravno, futurizam i posthumanizam imaju različite artikulacije tog reasesmenta, ali princip po kom do njih stižu svakako sledi veoma sličan obrazac, otud bolje poznavanje mehanizma futurizma svakako bolje osvetljava i sam mehanizam posthumanizma.
A što se tiče već pominjane političke i ideološke utilitarnosti – ona također važi jednako za posthumanizam kako je i za futurizam. Raspadanje starih modela mišljenja i stvaranje novih je po logici stvari podesan momenat za vaskolike društveno-političke manipulacije. Ali ipak, tu treba razlikovati upotrebu od zloupotrebe, kao i u svim drugim ljudskim aktivnostima…