E sad, ono najzanimljivije: članci iz novina iz vremena premijere ovog filma, manje od dva meseca od svetske premijere!
Време 1. новембар 1929. године.
Пут на месец – на филму
Један од најчуднијих филмова који је до сада створен биће несумњиво „Жена на месецу“, чија је премијера пре неколико дана у Берлину изазвала свеопште допадање а у Београду ћемо га гледати кроз који дан.
Тај филм остварује на платну једну од најстаријих замисли човечанства: лет кроз васиону. Пошто данас човек лети и иде испод воде остаје му једино да покуша да се креће кроз међузвездани простор. Постоје многе теорије о томе , али је несумњиво најважнија она која мисли да ће се то питање решити једном ракетлом која ће ићи кроз безваздушни простор.
Уфа и Фриц Ланг који су створили овај филм нису хтели да он буде фантастичан. Нису хтели да му се може пребацити нестручност и невероватност и стога су за техничке саветнике узели три професора универзитета, астрономе и техничаре. Под њиховим надзором су вршена сва снимања, и стога овај филм има и ту добру страну да маси представља у једном конкретном облику, њој приступачном једно од најкомпликованијих питања данашње технике.
Решење које је постигнуто у „Жени на месецу“ сасвим је могуће могло би се чак рећи да је и вероватно. Вођено је рачуна о свакој ситници, све је урађено, као да огромно ђулене остаје у Уфином атељеу, него да стварно иде према месецу. Предвиђено је и снабдевање кисеоником, предвиђене су нарочите мере да се спречи неугодност наглог убрзања, сви затвори су херметички. Илузија стварности је толико велика да је Вили Фрич, који игра у томе филму једну од главних улога, написао један дневник „пута на месец“.
А да се „Жена на месецу“ мора схватити и као научни филм најбољи је доказ успели лет графа Опела, који је већ раније успео да постигне лепе резултате са аутомобилом-ракетлом. Са авијоном-ракетлом он је успео да прелети два километра и да се спусти сасвим правилно на земљу. Пут је створен.
ПОЗДРАВ ФРИЦА ЛАНГА БЕОГРАЂАНИМА
Фриц Ланг, генијални творац филма „Жена на месецу“, после огромног успеха који је његов филм постигао у Берлину, сетио се прве стране престонице у којој ће се тај филм приказивати и послао своју фотографију са поздравом Београђанима. На фотографији пише: Мојој драгој београдској публици – Фриц Ланг.“
[ You are not allowed to view attachments ]
Време 15. новембар 1929. године.
КОРЗО: 15. „Жена на месецу“ (Вили Фрич, Герда Маурус)
ПРЕМИЈЕРА ФИЛМА „ЖЕНА НА МЕСЕЦУ“
Вечерас, у 9. часова је премијера филма „Жена на месецу“ у биоскопу КОРЗО, с предавањем г. Бране Нушића, књижевника. Данас у 4 часа по подне биће генерална проба овога филма. Овој представи могу присуствовати сви београдски новинари бесплатно.
Време 16. новембар 1929. године.
Г. Нушић је синоћ говорио о Жил Верновим оствареним фантазијама и о филму „Жена на месецу“
Нова, филмска нота нашег прослављеног хумористе
Синоћ у 9 часова одржао је г. Бранислав Нушић једно веома занимљиво „уводно слово“ приликом премијере Фриц Ланговог монументалног филма Жена на месецу. Ту, пред платном биоскопа Корзо, г. Нушић је дао, како кажу, „нов доказ о својој величанственој многостраности“ говорећи о најмлађој уметности, филму, са истим познавањем и убеђењем као и о старим својим хумористичким темама.
Говорио је о Жилу Верну, о томе како су ове његове фантазије биле остварене било у остварењу, о васионским путевима, о љубави која се на свим теренима света и звезда једнако снажно подржава и негује, и о филму као такловм, као реализацији свега бизарног. Предавање, које је прекрасно примљено, и као новина и као најновија козерија г. Нушића, гласи овако:
Да живот уђе у књижевност није ни мало ретка појава; нарочито не у доба од кад је књижевност кренула реалним путевима и, у животима потражила себи изворе те живот, онакав какав се он манифестује у свима појавама својим, унела у себе. Да живот дакле уђе у књижевност обична је појава, али је у толико необичнија појава да књижевност уђе у живот, а тек најмање она књижевност, која се развијала у још непрочишћеној атмосфери роматике, те ткала своје ткиво из маште, снова и имагинација.
Па, ипак, све то бива и бива тако рећи пред нашим очима. Француски популарни романсијер Жил Верн, које је пре пола века буновно снивао и својим чудноватим и шареним сновима заносио и забављао неколико генерација зреле младежи – ево га како с дана на дан постаје стварност. Његова књижевност – јер Жил Верн собом представља читаву једну посебну књижевност, која је пре педесет година била израз једне бескрајне имагинације и једне необуздане маште – тај Жил Верн или боље та и таква његова књижевност ево улази у живот.
Верн је своје доба засуо безбројним фантастичним предвиђањима; он се кроз своје романе заривао у земљине дубине и пео у ваздушне висине; он је слазио на морско дно и путовао у звездани свет а, све то ево наше доба приказује као остварене снове и, све то ето збива се пред нама и пред нашим очима. Људи пониру у земљину утробу, пењу се у васионске висине, крећу се кроз морске дубине и савлађују време и просторе као она надземаљска бића из бајака, које су нам наше старамајке причале, – та Вернова фантастична предвиђања с дана на дан граде стварност.
Жил Верн је кроз свој један роман опалио први топ на месец и послао тамо путника у ракетли. Његови савременици грохотом су се насмејали наивности Вернове маште али није прошло ни пет деценија а ето већ ракетле цепају васиону и продиру у бескрајне просторе носећи собом хероје цивилизације и културнога напретка човечанства. Нас не раздваја можда ни неколико часова или неколико недеља, месеца или година, од тренутка када ће се једна од тих ракетла луталица зауставити на каквој планети и донетим нам открића која ће преобратити свет. Тих неколико часова или дана могу бити педесет и сто година јер, педесет и сто година нису дужи од једнога часа, за ове гигантске кораке којима корача развитак човечанства.
Осећајући близину тога часа, сада ће човечји ум победити васиону, човек већ сада испред догађаја жури да наслути оне средине у које ће нас одвести велики резултати науке и технике.
Једна од таквих тежњи да догледа у напред оно што ће нам тек време открити, руководила је и великога режисера, аутора филма „Жена на месецу“, да изабере себи тако чудан а ипак тако занимљив сиже као што је овај који ће вам се вечерас приказивати.
Садржину овог филма упознаћете малочас али, пре но што се зраци из објектива проспу на бело платно, ви бисте извесно желели одговор на једно питање које вас без сумње занима а које је, истину ћу вам рећи, и мене необично занимало. Питање је: откуд је и зашто аутору филма могла пасти на памет идеја, да пошаље жену на месец? Крећу експедиције у џунгле, крећу на морска дна, крећу на северне и јужне ледене полове, али се ни једној таквој експедицији не придружује жена. Зашто је било потребно послати је на месец?
Рећи ће ко год од вас: па зато ваљда што жена лакше лети од човека! Ја се спорим да жене и лакше и радије лете по ваздуху али, изгледа да тај разлог није руководио аутора.
Могло би се предпоставити и ово: Утврђено је науком да је месец планета у фази хлађења; то је звезда која се гаси, путници који тамо кад год доспу наћи ће се у једној мртвој природи, без даха и топлоте. Ваљало је дакле однети на месец мало температуре и аутор је послао жену; ваљало је мало упалити и загрејати угашен месец а ко би га могао боље упалити и загрејати ако не жена.
Још један и можда најглавнији, мотив који је руководио аутора да пошаље жену на месец. Као што ћете из самога сижеа видети, на месец путују два одана, два нераздвојна пријатеља. Послати их просто на месец и вратити их опет на земљу то још не би било ништа, сиже би био празан. Ваљало је дакле ова два пријатеља завадити, ту њихову заваду развити по питању постојања једнога или другога и ко би то могао боље учинити до жена.
Та жена на земљи је волела једнога пријатеља а на месецу другога, чему није она ни мало крива јер је променила атмосферу. Нашим се женама често то исто дешава кад оду у бању, ради промене ваздуха. Оно, чему је јунакиња филма одиста крива, то је: што је на земљи, која је још топла, много хладије волела а на месецу који је хладан, много топлије.
Та њена љубав на месецу (молим вас, казао сам љубав на месецу, па вас молим немојте разумети: љубав на месечини – која је и код нас на земљи тако честа) дакле, та њена љубав на месецу тако је топла и снажна да замењује чак и недостатак кисеоника, који се тамо јавља а више још, задржава двоје заљубљених те и, кад се ваздушни брод враћа на земљу, они остају горе на месецу, у леду и снегу, али загрљени и наслоњени усана на усне. Они ће остати тамо на сва времена, њихова ће се љубав угасити заједно са месечевим гашењем и њихова ће се љубав смрзнути на хладноћи која тамо влада. Када, након једног века, доспу тамо они храбри пионири науке који откривају нове светова, наћи ће тамо једну конзервирану топлу љубав у смрзнутом стању.
Код нас на земљи таквих љубави нема и ако се и наше љубави брзо хладе.
Ако вас та љубав на месецу вечерас и не буде толико занимала, ја сам уверен да ће вас занимати сама замисао на којој је овај филм заснован, још више снага технике у њему приказана а највише величина режије којом је све то изведено.
Пре но што вам пожелим пријатну забаву, ја вам благодарим на пажњи коју сте својом посетом указали Новинарском удружењу у чије вас име и поздрављам!
Време 25. новембар 1929. године.
Др. Херман Обер у Југославији
Разговор дописника „Времена“ са конструктором ракете за пут на месец
Нови Врбас, 23. новембра.
Познати конструктор ракете за лет у васиону, инжењер г. др. Херман Обер борави од пре три дана у нашој средини. Г. Обер је дошао да посети свога оца лекара овдашњег санаторијума г. др. Хердла, иначе рођеног Вршчанина. Он је нарочито желео да за његов долазак дозна само најужа родбина, али је вашем дописнику ипак пошло за руком да с конструктором ове направе, која треба да изазове читаву револуцију у техници дође у ближи додир.
На молбу вашег дописника г. др. Обер је био љубазан да изложи основу свога проналаска.
О РАКЕТИ
Идеја о ракети није тако нова, почео је љубазно д-р Обер, а ја сам само један о оних, који покушава да оставари ту идеју. Моје прво дело о ракети је Die Rakete zu dem Planeten. Као писац тог дела не појављујем се ја него Макс Валијер, коме сам дао целокупну грађу. Ова књига заинтересовала је многе. Тако је и Опелова фабрика, на основу извесних података, које сам ја тамо изнео, конструисала своје ракете, али то су још и сувише несавршене ствари, за које верујем да неће у овој првобитној замисли успети.
ЗА ТРИДЕСЕТ СЕДАМ ЧАСОВА НА МЕСЕЦ
О ракети за Месец коју ћу сада изградити могу вам рећи ово:
Ракета ће добити своју брзину паљењем експлозива, или бензина. Она неће полазити са неког утврђеног постоља вертикално, него из воде и то под благим углом. Ово се објашњава правилно из тригонометрије, јер уместо да ракета иде нормалном катетом она ће се кретати путем хипотенузе, и на оном месту где се она сече са нормалном катетом, биће јој циљ – Месец.
Просечна брзина ће јој бити око 10 километара у секунди, али када се узме да та брзина може и опасти на путу услед непредвиђених препрека, рачуна се на брзину од 9 километара. Пошто је дистанца до месеца 385.000 км., израчунато је да ће ракети до Месеца бити потребно 37 часова, и то ће бити путем математике и астрономије тако израчунато да ракета направи једну елипсу око Месеца а затим као и свака планета која пада, да се врати на земљу, на коју би пала са парашитом.
Да би што угодније могао извршити овај експерименат, почетна брзина у првој секунди биће свега 30 м., у другој 60 у трећој, 90 и тако даље.
Кроз безваздушни простор ракета ће проћи са енергијом коју већ има, која ће истина до Месеца опадати, али која се може обнављати, пошто ће ракета моћи да носи 600 кг. материјала и горива.
О земаљској ракети г. др. Обер говори као о чину који је већ готов. Он намерава да са ракетом направи пробу једним летом до Америке, и изјављује да ће растојање између Америке и Европе прећи за непуних 30 минута. Ракета ће се кретати под истим условима као за Месец, т. ј. правац њен биће под једним благим углом. Достигавши извесну висину ракета пада са парашитом, и достиже свој циљ.
О филму Жена на месецу за који каже да је он саградио ракету, каже да нема ничег заједничког са његовим научним радом, и да је он начинио ракетусамо због рекламе тог филма. Истина и са том ракетом вршене су пробе, у њој су се налазили инструменти, и она је достизавала 50 клм. висине.
Д-р Херман Обер је румунски поданик, он је још врло млад: има свега 35 година. Технички факултет свршио је у Немачкој.
Д-р Обер, напушта ових дана нашу државу, и иде у Берлин да настави рад на усавршавању ракете.
М. Д. М.