Da bih potakao na dalje istraživanje, evo da izložim samo neka ostvarenja domaće teorijske literature vezana, pre svega, za istorijat izučavanja srpske naučne fantastike, pri čemu sam se dotakao i nekih srodnih žanrova...
Iako su i ranije pojedini književni kritičari objavljivali tekstove posvećene naučnoj fantastici, prvi srpski kritičar koji je sistematičnije proučavao ovaj žanr bio je Radojica Tautović. Kao i Darko Suvin u Hrvatskoj, ali i mnogi drugi strani kritičari, i on je pod okriljem marksističke teorije, šezdesetih godina prošlog veka pokušavao da pronikne u mnogobojna pitanja koja su se počela postavljati u trenutku kada je naučna fantastika polako izlazila iz geta: odnos tehnike i umetnosti, kritičkog realizma i naučne fantastike, robotizacije i tehnokratije, itd. Tautović, za razliku od Darka Suvina, nije imao aspiracije ka teorijskom određivanju naučne fantastike, već je više u njoj video sredstvo za analizu društvenih pojava kod nas i u svetu, a takođe je vrlo malo pažnje posvećivao domaćim piscima. Većina njegovih teorijskih radova sakupljena je u knjizi Hefest u Svemiru (1969).
Prve osnove za detaljnije proučavanje istorijata razvoja srpske naučne fantastike pojavile su se sredinom sedamdesetih godina prošlog veka kada je u prvom broju almanaha Andromeda izašao pokušaj popisa svih naučnofantastičnih dela objavljenih u tadašnjoj Jugoslaviji. U drugom broju almanaha Andromeda Zoran Živković je objavio članak „Izučavanje naučne fantastike u Jugoslaviji“, koji je gotovo u potpunosti posvećen poetici naučne fantastike Darka Suvina, dok tek letimice navodi još neke jugoslovenske izučavaoce naučne fantastike: Ivana Fochta i Želimira Koščevića (Zagreb) i Ranka Munitića i Žiku Bogdanovića (Beograd). Proširivanje spiska objavljenih SF dela na tlu Jugoslavije nastavljeno je u tom drugom, a i u sledećem, poslednjem broju almanaha Andromeda. Treba napomenuti sa su ovi popisi bili samo nastavak bibliografskog rada hrvatskih izučavalaca prilikom izdavanja brošure vezane za Prvi sajam naučne fantastike iz 1972. godine, ali i nekih kasnijih brošura.
Na bazi tog spiska i sopstvenih istraživanja, Aleksandar B. Nedeljković je objavio 1983. godine, kao bibliofilsko izdanje, brošuru Naših 110 SF godina , u kojoj je dao spisak svih SF ostvarenja objavljenih na srpskohrvatskom jezičkom području. Ovaj spisak je bio podeljen na dva dela - u prvom su date knjige, a u drugom priče i romani objavljivani u periodici. Isti autor je 1985. godine objavio brošuru pod naslovom Istorija srpske naučno-fantastične književnosti u kojoj je pisce podelio na romanopisce i pripovedače, a takođe navodi i određene probleme sa kojima se susretao u žanrovskom određivanju pojedinih dela.
Subotički ljubitelj naučne fantastike Tomislav Radanov 1987. godine objavljuje brošuru Naučna fantastika sa popisom naučnofantastičnih izdanja u kojoj postoji posebno poglavlje „Izdanja jugoslovenskih autora“. Ovaj pregled donosi vrlo malo novih informacija u odnosu na prethodne spiskove.
Prilikom pisanja kapitalnog ostvarenja domaćeg teorijskog rada o naučnoj fantastici, dvotomne Enciklopedije naučne fanastike (1990), Zoran Živković je u odrednici JUGOSLAVIJA dao prikaz razvoja naučne fantastike na srpskohrvatskom jezičkom području, praćen spiskom svih ostvarenja „SF žanra izvorno objavljenih na srpskohrvatskom jeziku, uključujući i ona koja sadrže makar i marginalne elemente ovog žanra.“
Knjiga Bojana Jovića Rađanje žanra – počeci srpske naučno-fantastične književnosti (2006), sadrži dva dela: „Proučavanje (istorije, srpske) naučno-fantastične književnosti: polihistorijski zahtevi“ i „Rađanje (srpske) naučnofantastične književnosti: tradicije, konteksti, osobenosti“, u kojima iznosi brojne probleme definisanja okvira istraživanja ovog žanra, a takođe i daje detaljnu rekapitulaciju dosadašnjih istraživanja početaka srpskog SF-a do tridesetih godina dvadesetog veka, zadržavajući se posebno na ostvarenjima Dragutina Ilića, Lazara Komarčića i Milutina Milankovića.
Dejan Ajdačić uredio je nekoliko zbornika posvećenih naučnoj fantastici: Slovenska naučna fantastika (2007) (sa Bojanom Jovićem), Futuroslavija: ogledi o slovenskoj naučnoj fantastici (2008) i Telo u slovenskoj futurofantastici (2011).
Miodrag Milovanović je u članku „Kratak prilog za istoriju srpske naučne fanastike“ u časopisu UBIQ br. 4 (2009) dao, pored kratkog istorijata srpske naučne fantastike u književnosti, i pregled pojedinih ostvarenja ovog žanra u drugim medijima.
Pored ovih istraživanja, koja su se direktno odnosila na istorijat domaće naučne fantastike, jedan broj teoretičara i istoričara književnosti bavio se u okviru širih ispitivanja srpske fantastične književnosti i određenim aspektima razvoja naučne fantastike. Ovo se pre svega odnosi na Savu Damjanova, čija je pionirska knjiga Koreni moderne srpske fantastike (1988), proširena jednim brojem novijih tekstova, ponovo objavljena pod imenom Vrtovi nestvarnog (2011).
Ivo Tartalja je 1989. godine objavio delo Beograd XXI veka – iz starih utopija i antiutopija, u kome je analizirao nekoliko tekstova sa kraja XIX i početka XX veka sa elementima naučne fantastike.
Predrag Palavestra u tekstu „Kritičke odlike srpske fantastike“, predgovoru Knjige srpske fantastike I (1989), daje sažeti istorijski pregled srpske fantastičke književnosti, u kome su pomenuti i rodonačelnici srpske naučne fantastike: Dragutin Ilić i Lazar Komarčić.
Iscrpan pregled utopijske i distopijske tradicije u srpskoj književnosti dat je u tekstu Zorice Đergović-Joksimović „Serbia between Utopia and Dystopia“ Utopian Studies, Vol. 11, Issue 1 (2000)
Fantastikom u dečjoj naučnofantastičnoj književnosti na srpskohrvatskom jezičkom području između Prvog i Drugog svetskog rata bavio se Novo Vuković u doktorskoj disertaciji objavljenoj u knjizi Iza granica mogućeg (1979). U novije vreme, srpsku fantastiku za decu najviše su proučavali Ljiljana Pešikan Ljuštanović, čijih je nekoliko radova o ovoj temi sakupljeno u knjizi Gospođi Alisinoj desnoj nozi (2012), kao i Tijana Tropin, čiji su radovi iz ove oblasti rasuti po periodici - videti npr. „Savremena srpska dečja književnost i žanrovske tradicije evropske književnosti“ Deca i biblioteke, Zbornik radova sa međunarodnog naučnog skupa održanog u Beogradu od 5. do 9. oktobra 2005. Ur. Vraneš, Aleksandra, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Bibliotekarsko društvo Srbije, Beograd, 2006. str. 569-575 i „Posle Harija Potera: epska fantastika u srpskoj književnosti za decu.“ Detinjstvo, časopis o književnosti za decu. God. 35, br. 1-2, proleće-leto 2009.
Treba istaći i rad Gordane Maletić na ovom polju – ona je priredila antologiju Nemoguće priče u kojoj su objavljeni neki danas slabo dostupni tekstovi i napisala iscrpan predgovor u kome se bavi klasifikacijom fantastike za decu. U poslednjih nekoliko godina javlja se niz mladih istraživača zainteresovanih za fantastiku (Ivana Mijić, Miloš Jocić i drugi).
Doktorska disertacija Dejana Ognjanovića Poetika horora (2014) predstavlja kapitalno ostvarenje domaćeg teorijskog izraza vezanog za ovaj žanr. Pored toga on je autor i tri zanimljive knjige o hororu na filmu: Faustovski ekran: Đavo na filmu (2006), U brdima, horori: srpski film strave (2007) i Studija strave – eseji o horor žanru (2008). Od radova ostalih izučavalaca ovog žanra mogu se izdvojiti knjige Ane Radin Motiv vampira u mitu i književnosti (1996) i Metamorfoze vampira (2008) Marije Šarović.