Pa, nismo se baš složili za to oko metafore

; da, SF stremi da bude doslovan a ne metaforičan, ali činjenica jeste da bi ga insistiranje na tome osakatilo za ogroman deo najkvalitetnijeg dela njegovog korpusa, a ne vidim kome bi to iskreno bilo u cilju... otud, složimo se samo da je metaforičnost vrlo kontroverzna, i da zato podrazumeva daleko stroži pristup delu. Pa da preciziram: mislim da se ovaj roman ipak
može čitati i u striktno SF ključu, samo naravno, pitanje je
zašto bi to iko radio, jer takvo čitanje ipak podrazumeva gubitak dobrog dela kontemplativne dimenzije.
Po meni, ta dva aspekta se moraju zasebno vrednovati – dakle, s jedne strane stritkno pogodbeni svet, s druge angažman koji nosi metafora (ili aluzija, ili štaliveć). I ne, n mislim time na samo estetska ili ideološka vrednovanja, nego upravo na žanrovska – koliko je sve to
opravdano sa stanovišta SFa, da ga se
koristi na takav način? Da li je sam angažman ipak mogao da se isporuči striktno kroz pogodbeni svet? Što se u principu i sam ovde pitaš – da li je Faber mogao da model tuđina isporuči više realistički, više plauzibilno, što valjda ujedno i znači više žanrovski dosledno? Naravno, odgovor je uvek ‘da’ u takvim situacijama, ali opet, odgovor treba da pokrije i ono veoma bitno pitanje - da li se tim pristupom više dobilo ili izgubilo? Recimo da odgovore na to pitanje najbolje ilustruje korpus novog talasa, a SF je zauzvrat pristao na kompromis da su neki angažmani ipak u duhu SFa, da tako kažem, dok oni drugi to naprosto nisu.
I da ne idemo sad u svima omrznute nekakve levičarsko/desničarske procene, ili da nedajbože premeravamo talent/veštinu samog pisca, recimo samo da bi najpoštenija granica bila negde duž progresivno/konzervativnog razdvajanja autorskog svetonazora. Jer ako jedan angažman ima za cilj saopštenje da, ako se ne pripazimo, majmuni će nam ukrasti civilizaciju, a drugi angažman ima za cilj da saopšti ‘kralj je trudan’, šta bi od tog dvoje bilo više u duhu samog SFa, njegovog analitičkog, futurističkog stremljenja? Ako jedan angažman bestidno reciklira istorijske modele koji su maltene već opšta civilizacijska mesta, a drugi stremi da iznađe modele koji naprosto nemaju svoj ekvivalent u zabeleženoj nam istoriji, ima li tu uopšte dileme koji model je u duhu SFa a koji nije?
Ako prihvatimo da je najupotrebljivija definicija SF pogodbenog sveta ta da je on definitivno
nije postojao, ali da ga ništa
ne sprečava u mogućnosti postojanja, onda to mora da važi i za metaforu koja taj pogodbeni svet koristi kao sredstvo svoje isporuke. I sad, jel zaista nikad nije bilo da nam srdljivi, prljavi varvari ne ukradu sofisticiranu (ili barem dekadentnu) civilizaciju? pa, dobri bože, ja stvarno ne znam da li je ičeg drugog sem toga i bilo… ali da nam kralj bude trudan, eee, to je već malko teže u istoriji iznaći, nije li tako? U tom smislu, teško da imam dilemu šta je od to dvoje u duhu SFa a šta ne.
Cilj ovog romana je da preko svoje konkretne premise
drugosti, to u cilju suočavanja ‘ljudskog’ i ‘životinjskog’, redefiniše neke fenomene koje možda i nismo u stanju da sagledamo ‘svežim’ očima, da tako kažem. I ne mislim tu na samu empatiju, nego primarno na naš odnos prema životu kao fenomenu na ovoj planeti, na naše poimanje inteligencije (pogotovo one emotivne i društvene) kao fenomena kojeg itekako treba redefinisati za potrebe ovog milenijuma (dolazi nam tu i AI, tako da dilema nije više samo akademska), i uopšte neke civilizacijske parametre za koje smatramo da su standardni, prosto zato što nam je unutar njih postalo veoma udobno.
I da li je taj cilj u skladu sa SF stremljenjima? Hell yeah, SF kao žanr i nema druge fiksacije sem takvih analiza, a i alat mu je visoko specijalizovan za upravo ta seciranja, čak i kad je nastao u vrlo specifičnoj fazi njegova razvoja danas poznatoj kao ‘zlatno doba’…
Otud – da, SF
može da iznese simbiozu sa metaforom koja nosi angažman u duhu SF stremljenja i svetonazora. Ali ako sama metafora u tome podbaci, ako ne ispoštuje taj duh koji je SFu toliko primaran da njegov identitet zapravo na njemu i počiva, e onda je SF odbacuje; i zato je Planeta majmuna prost sajens-fentezi, dok je Leva ruka tame superbni SF.
