Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…

Author Topic: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…  (Read 15890 times)

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« on: January 11, 2018, 07:23:27 AM »
Elem, vreme je da imamo topik o ovom straobalnom piscu, a najlepše od svega – imamo i njegove prevedene knjige. Izdavačka kuća Agora nudi sledeće naslove, a kolega Mića ne bio lenj pa overio. Ja uspela jutros da na Agorinom sajtu izguglam ova dva naslova:




Ispod kože jeste knjiga koja će Vas sigurno pomeriti, na ovaj ili onaj način. Radi se o izuzetnoj knjizi koja se opire bilo kakvoj žanrovskoj kategorizaciji. Ova originalna i jezovita drama, u mešavini trilera, naučne fantastike i društvene satire razmatra podvojenost egzistencije savremenog čoveka i od strane kritike je već proglašena Životinjskom farmom dvadeset prvog veka. Glavna junakinja romana opsesivno prima muške stopere u auto, pod uslovom da su dobro građeni i mišićavi. Čitalac dalje neumoljivo biva uvučen u nepoznati i zastrašujući svet.
Prevod sa engleskog Predrag Šaponja








Umorna od noćnih mora u kojima umire jezivom smrću, Šan odlučuje da bi trebalo više da bude u društvu, pa se priključuje arheološkom iskopavanju u opatiji u Vitbiju.Ono što će tamo naći je zagonetka koja uključuje dugo prikrivano ubistvo, čoveka sa ogromnim šakama i krhki rukopis sakriven u boci. Kroz ovu sjajnu Fejberovu priču uspinjemo se preko 199 stepenika u Vitbiju koji povezuju 21. vek sa ruševinama iz prošlosti. U ovom originalnom, nadasve uzbudljivom i pametno napisanom delu, podjednako se prepliću elementi trilera, ljubavne priče, istorijskog i gotskog romana i istraživanja na temu prave prirode iskrenosti. 199 stepenika, nudi vrhunsko umeće postizanja dvosmislenosti, višeslojnost i kao i uvek kad je Fejber u pitanju, elegantan, osoben, izazovan i upečatljiv stil pisanja.
Prevela sa engleskog Bojana Gajski

« Last Edit: January 14, 2018, 11:44:00 AM by Lidija »

Ghoul

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 530
    • the cult of ghoul
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michael Faber nama treba…
« Reply #1 on: January 11, 2018, 11:17:25 AM »
opa, oba plota zvuče primamljivo, možda isprobam nešto od ovoga... u narednim decenijama...

Miodrag Milovanovic

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 625
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michael Faber nama treba…
« Reply #2 on: January 12, 2018, 08:55:18 AM »
Pa, ja posle Lidijine preporuke abavio sve njegove knjige koje su objavljene kod nas i pročitao sam do sada Ispod kože (ipak na engleskom) i zbirku priča Kiša mora pasti

Pored 199 stepenika kod nas je objavljen još i roman The Crimson Petal and the White, ali u Narodnoj knjizi, preveden kao Grimizne i bele latice tako da imam dosta rezervi prema tom izdanju.

Svaka analiza romana Ispod kože neminovno bi dovela do delimičnog kvarenja uživanja u čitanju tog romana, kome je najbolje pristupiti kao nevini čitač, pa bih svaku analizu ostavio za kasnije, kad pročitate roman. Ghoul je možda gledao istoimeni film po kome je roman rađen. Ja sam ga skinuo, ali još nisam... Po Lidijinoj dobroj preporuci, prvo knjiga ,onda film. Prevod je dosta dobar. Ne uspeva da do kraja prenese lepotu Fejberovog stila, ali nećete mnogo izgubiti ako roman budete čitali na srpskom.

Zbirka Kiša mora pasti je vatromet različitih stilova, žanrova, ali kojoj je zajednička generalna namera pisca da veoma obične situacije i događaje "oneobiči" i time dovede do preispitivanja naših uvreženih stavova. U ponekoj priči to ode u manirizam, ali, generalno, Fejber je sjajan pripovedač, istančanog osećaja za detalj, za ljudske odnose, izuzetno inteligentan pisac, nenametljivo angažovan... Preporuka.


« Last Edit: January 12, 2018, 09:16:15 AM by Miodrag Milovanovic »

Ghoul

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 530
    • the cult of ghoul
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michael Faber nama treba…
« Reply #3 on: January 13, 2018, 01:17:15 PM »
Ghoul je možda gledao istoimeni film po kome je roman rađen.

nogekako!
i gledo, i nagrađivao, i na vrhove lista stavljao...

http://cultofghoul.blogspot.rs/2014/07/under-skin-2013.html

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michael Faber nama treba…
« Reply #4 on: January 14, 2018, 07:20:14 AM »
pa, mislim da je sad već veoma lako vidljivo kako je Faber jedan od najznačajnijih nežanrovskih fantastičara svoje generacije. Pri tom podrazumevam bukvalno dvojicu, a drugi je, naravno, David Mitchell. 

E sad, smatram da obojica dosežu onaj vrlo specifičan deo dezigniranog čitalaštva, recimo rubni deo dvaju krugova koji se zaista retko preklapaju, zato što ima jako malo pisaca na kojima bi se to moglo odviti: jedan krug bi tu bio striktno žanrovsko čitalaštvo, a drugi bi bio striktno čitalaštvo književne matice, da ne kažem sad 'ljubitelji vrhunske književnosti', iz čije perspektive žanrovskoj književnosti naprosto stravično nedostaje samog književnog kvaliteta. Pomiriti te dve perspektive, i preklopiti (makar i samo na rubnim, nad-populističkim područijma gde tinja zahtevnije čitalaštvo) ta dva kruga je poduhvat ravan straobalnom.

U tom smislu, fer je priznati da se Faber samo služi žanrom, odnosno, služi se književnom motivacijom koju žanrovci prepoznaju kao svoju, i na koju instinktivno reaguju tuniranjem u adekvatni fantastički ključ koji je neophodan za potpunije razumevanje pročitanog. I to je ono što Fabera (i Mitchella, naravno) izdvaja od pisaca strikto iracionalne fantastike, to makar tipa Išigura ili Murakamija. To specifično žanrovsko kodiranje, koje žanrovci lako mogu da prepoznaju, je zapravo i zaštitni znak ove vrste proze, dakle - znak služenja žanrovskom motivacijom u jednu konkretnu, specifičnu svrhu.

Mitchell je tu versatilniji i očigledno više populistički orjentisan, dok je Faber striktniji i precizniji, njegovi razlozi za tim posezanjem su po pravilu očigledniji i svrsishodniji, pa je otud on meni i daleko podesniji za konglomerat SFa i stritkno književne fantastike.

Recimo, priča "Fish" iz zbirke Kiša mora pasti, ujedno i prva priča koja je Fabera proslavila, i koja mu je donela nagradu Macallan iz 1996te, je savršen primer služenja žanrovskom motivacijom u vrlo specifične svrhe, naime da se proširi kognitivni horizont: ali zaista, u post-Armagedon svetu, šta to još može da (nam) proizvede noćne more? Što se samih tehnikalija tiče, recimo da to isto radi i Perotta u romanu The Leftovers, ali čitalac kao da ne može da se otme utisku da je svrha iza tih dvaju jednakih poteza ipak različita, da jedan ima nekako više larpurlartističke ciljeve kreiranja impresivnog pogodbenog sveta, dok drugi ima za cilj akcentiranje nekih perceptivnih dilema, ili naprosto stanja duha, u koje bi mi mogli da eventualno evouluiramo. Ne kao vrsta, naravno, nego striktno kao čitalac-pojedinac, recimo nešto u analitičkom fazonu kojeg favorizuje Ted Chiang.  (Pretpostavljam da bi i on vrlo lako mogao da ovde upadne i proširi ovaj tandem u trojac, ali sprečava ga uglavnom limitovanost njegovog kopusa.)

Inače, Faber je trenutno u vrlo delikatnoj fazi svoje karijere, to striktno zbog privatnih problema (smrt supruge od raka), tako da je sasvim moguće kako će ovo biti njegov finalni korpus, a njegov roman The Book of Strange New Things će time ostati ne samo neosporni vrhunac njegovog književnog izraza (to ne tvrdim samo ja ovde, nego je to manje-više stav velikog broja književnih autoriteta kojima verujem na reč :) ), i to ne samo u proznom, nego i u autorskom smislu: naime, ovaj roman postavlja ceo dijapazon intelektualnih, moralnih, društvenih i inih dilema kojima se Faber bavi u svim ostalim svojim delima. (to proznim, naravno, u zadnje vreme se okrenuo isključivo ka poeziji.) U tom smislu, The Book of Strange New Things je maltene rekapitulacija korpusa, to na način koji podrazumeva da pred sobom imate sumiranje ne samo jedne razvojne autorske ere, nego preokupacija čitavog opusa.

Što je ujedno sumarizacija i Fabera kao autora: koliko god da se Under the Skin koristio SF motivacijom zlatnodopske provicijencije, toliko se The Book of Strange New Things koristi SF motivacijom one novotalasne, dakle one kojoj je cilj da izvuče maksimum iz samog pogodbenog sveta, to u svrhe premeravanja celokupnog spektra trenutačnih civilizacijskih provalija, od onih kulturoloških i političkih, pa sve do seksualnih i moralnih, do identiteta uopšte, ali prevashodno do intimnosti, i našeg vrlo savremenog (dakle, vrlo relevantnog) poimanja iste. To što Faber ovde ima da kaže o braku, o suživotu dvaju jedinki, o motivima i porivima i koje stoje iza zadovoljavanja intimnih potreba pojedinca, pa, to će malo koji pisac da vam pruži, a da se pri tom koristi bilo kakvom prepoznatljivo žanrovskom motivacijom - za tako nešto i dandanas moramo da idemo u književnu maticu, i to u njen najelitniji deo, a najupečatljiviji primer koji mi trenutno pada na pamet je ujedno i veoma svež u mom pamćenju - Call me by your name - i beskrajno sam zahvalna našem kolegi Ghoulu što mi je dao preporuku za tu knjigu. :)

angel011

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 299
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michael Faber nama treba…
« Reply #5 on: January 14, 2018, 11:37:18 AM »
Definitivno zvuči zanimljivo.

Ima li nekih sličnosti između njegovih dela i dela Atvudove?

I zar nije Michel, ne Michael?  :)

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #6 on: January 14, 2018, 11:53:55 AM »
jeste, Michel...  :-[

Sličnosti sa Atvudovom? pa, žanrovski ne baš - tamo gde Atvudova hoće da napiše SF, ona ga baš pošteno i napiše (Maddaddam trilogija), a tamo gde je zanima spekulativna fikcija (Sluškinja, na primer), ona to i odradi u pravom maniru. Ali da poredimo književne kvalitete, onda da, nalazim daleko više bliskosti između nje i Fabera negoli između nje i Mitchella. (ali ne u svim njenim delima: zadnja dva romana su joj izrazito populistički nastrojena...)

ali ona ne spada u generaciju ove dvojice, tako da je skroz čupavo bilo kakvo poređenje...


angel011

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 299
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #7 on: January 14, 2018, 12:12:31 PM »
Da, razumem da to što ne spada u istu generaciju čini poređenje nezgodnim. Pomislila sam na nju zbog nežanrovskih fantastičara, Antilopa i Kosac mi prvo padnu na pamet kad pomislim na nežanrovskog pisca koji je napisao SF (svojevremeno, kad sam pročitala tu knjigu, reakcija mi je bila "aha, tako izgleda kad nežanrovski pisac napiše SF"  :) ).

Kad pomenu književne kvalitete (sve više idem u oftopik, izvini), da li si čitala Hag-Seed? Ja sam pročitala samo jednu knjigu iz tog projekta, obradu Otela, i ono je baš slabo, pa se nadam da je Atvudova uradila nešto (daleko) bolje.

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #8 on: January 14, 2018, 12:23:29 PM »
Hag-seed zahteva više motivacije no što trenutno imam... a njen The Heart Goes Last je svakako zabavno štivo, ali ne u rangu njenih uobičajenih analitičkih promišljanja.

Nego, zašto smatraš da Antilopa i Kosac imaju pečat nežanrovskog autorstva?

angel011

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 299
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #9 on: January 14, 2018, 01:02:38 PM »

Nego, zašto smatraš da Antilopa i Kosac imaju pečat nežanrovskog autorstva?

Uh... To mi je bio utisak kad sam pročitala knjigu, tamo negde pre 14 godina, i nisam pokušavala da taj utisak analiziram. Valjda mi se razlikovalo od žanrovske literature koju sam u to vreme čitala (a da me ubiješ, ne bih umela da ti nabrojim šta sam baš tada čitala), po načinu korišćenja žanrovskih motiva. Kao neko ko inače piše nešto drugo, a sad koristi neke žanrovske motive jer su joj potrebni da ispriča priču koju želi da ispriča (što je sasvim u redu, naravno), ali sama nije iz te priče (žanrovske priče, ne priče Antilope i Kosca).

Znam da nije neko objašnjenje, ali stvarno bi bilo teško analizirati utisak koji je nešto na mene ostavilo pre 14 godina (i, naravno, taj utisak nije argument ni za šta).  :(

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #10 on: January 14, 2018, 01:11:45 PM »
pa dobro, verovatno je bilo nečeg konkretnog, samo nisi obraćala pažnju da lociraš... Mića je također često baš takav, često mi kaže kako mu neka proza zahteva određeni ključ pri čitanju koji nije očigledan ili podrazumevajući, ali retko kad ume da mi objasni zašto je to tako...  :D

Aleksandar_B_Nedeljkovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.003
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #11 on: January 14, 2018, 01:50:22 PM »
Јаој! цењена Либеат! неколико Ваших кључних теоријских појмова захтевају да одговорим… опширно… па ево покушаћу на следећи начин:

постоји један мој рад, који је одбијен већ три пута. У једном научном зборнику одбијен је са образложењем рецензента да је то више једна полемика, а није прави научни рад. А и опширније је него што они траже, у својим инструкцијама за ауторе. Код двојице приватних издавача, одбијен је без неког посебног образложења, али, можда су се плашили да се не замере неким врло угледним особама и институцијама; или рад, напросто, није довољно добар, можда су га напросто оценили као лош. И, ево, да не би тај рад још годинама “дремао” у забораву, ја ћу покушати сада овде га окачити, али, не на овом топику, него на Вестима Српског друштва за научну фантастику. Наслов је: “Како мислити исто што и сви остали: приручник за додворавање чаршији”. Има нешто преко 30.000 знакова-са-размацима, па, ако то не може да стане у један пост, пробаћу да окачим као две половине (тог рада). Ту је комплетан књижевно-теоријски одговор Вама, Либеат, на ово што данас кажете:

jedan krug bi tu bio striktno žanrovsko čitalaštvo, a drugi bi bio striktno čitalaštvo književne matice, da ne kažem sad ‘ljubitelji vrhunske književnosti’, iz čije perspektive žanrovskoj književnosti naprosto stravično nedostaje samog književnog kvaliteta

итд, што ме је и навело да кажем “јаој”.

Е, сад, фусноте (имам их осам) би на форуму направиле можда приличан хаос, из техничких разлога, зато сам их данас решио, за Ваш форум, овако:  унео сам их горе у текст, попео сам их горе. Прво три знака отварања заграде, па фуснота, па три знака затварања заграде, овако:   (((   фуснота   )))  па, ваљда ће бити ОК.

Дакле то ће бити, ево, код Либеат, четврти покушај објављивања овог мог рада.


Miodrag Milovanovic

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 625
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #12 on: January 14, 2018, 01:56:28 PM »
Quote
U tom smislu, fer je priznati da se Faber samo služi žanrom, odnosno, služi se književnom motivacijom koju žanrovci prepoznaju kao svoju, i na koju instinktivno reaguju tuniranjem u adekvatni fantastički ključ koji je neophodan za potpunije razumevanje pročitanog.

Ali, opet da budemo jasni, taj ključ nije žanrovsko naučnofantastični. Ako bismo sudili o romanu Under the Skin kao o žanrovskom naučnofantastičnom romanu, on se ne bi dobro proveo. Mogu da navedem desetak zamerki na naučnom i logičkom nivou koji bi ga odmah diskvalifikovali, ako bismo ga ubacili u taj naučnofantastični ključ. Po meni, ta, verujem,  svesna otklonjenost od žanrovskih pravila SF-a, jeste ono što ovaj roman izdvaja od sličnih i čini da ga žanrovski čitaoci mogu prihvatiti. Ja verujem da je ta kvazi-sfičnost namerna.

Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #13 on: January 14, 2018, 04:53:40 PM »
Quote
U tom smislu, fer je priznati da se Faber samo služi žanrom, odnosno, služi se književnom motivacijom koju žanrovci prepoznaju kao svoju, i na koju instinktivno reaguju tuniranjem u adekvatni fantastički ključ koji je neophodan za potpunije razumevanje pročitanog.

Ali, opet da budemo jasni, taj ključ nije žanrovsko naučnofantastični.


Mnjah, zaključak možda i nije netačan, ali svakako ga ne bi trebalo prihvatiti kao tačnog bez daljeg obrazloženja. Jer ja mogu lako da navedem velik broj naslova koji poseduju daleko veće logičke i naučne iracionalnosti, pa ipak bez problema dominiraju svim SF enciklopedijama za koje znamo. Otud, ja dozvoljavam da žanrovska motivacija jeste zlatnodopska po svojoj prirodi - vanzemaljska rasa, koja inkognito operiše na Zemlji, a sve u svrhu prozvodnje ljudskog mesa za hranu sopstvene populacije? To je premisa tako inherentno SF da je po tom pitanju šiša jedino futurizam per se, kao savršeno samopodrazumevajući novum. Naravno, podrazumeva se da u egzekuciji te premise redovito bude naučnih i logičkih kontroverzi, ali opet, ako mi ne ukažeš na koje tačno misliš, ja ne mogu da bezpogovorno prihvatim kako one dovode u pitanje samu žanrovsku pripadnost dela.

Tako da, u iščekivanju tih desetak zamerki... :)


Lidija

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.222
Re: Faber, Faber, samo Faber, Michel Faber nama treba…
« Reply #14 on: January 14, 2018, 05:28:47 PM »
Јаој! цењена Либеат! неколико Ваших кључних теоријских појмова захтевају да одговорим… опширно… па ево покушаћу на следећи начин:

постоји један мој рад, који је одбијен већ три пута. У једном научном зборнику одбијен је са образложењем рецензента да је то више једна полемика, а није прави научни рад. А и опширније је него што они траже, у својим инструкцијама за ауторе. Код двојице приватних издавача, одбијен је без неког посебног образложења, али, можда су се плашили да се не замере неким врло угледним особама и институцијама; или рад, напросто, није довољно добар, можда су га напросто оценили као лош. И, ево, да не би тај рад још годинама “дремао” у забораву, ја ћу покушати сада овде га окачити, али, не на овом топику, него на Вестима Српског друштва за научну фантастику. Наслов је: “Како мислити исто што и сви остали: приручник за додворавање чаршији”. Има нешто преко 30.000 знакова-са-размацима, па, ако то не може да стане у један пост, пробаћу да окачим као две половине (тог рада). Ту је комплетан књижевно-теоријски одговор Вама, Либеат, на ово што данас кажете:

jedan krug bi tu bio striktno žanrovsko čitalaštvo, a drugi bi bio striktno čitalaštvo književne matice, da ne kažem sad ‘ljubitelji vrhunske književnosti’, iz čije perspektive žanrovskoj književnosti naprosto stravično nedostaje samog književnog kvaliteta

итд, што ме је и навело да кажем “јаој”.

Е, сад, фусноте (имам их осам) би на форуму направиле можда приличан хаос, из техничких разлога, зато сам их данас решио, за Ваш форум, овако:  унео сам их горе у текст, попео сам их горе. Прво три знака отварања заграде, па фуснота, па три знака затварања заграде, овако:   (((   фуснота   )))  па, ваљда ће бити ОК.

Дакле то ће бити, ево, код Либеат, четврти покушај објављивања овог мог рада.




Ehm, dobro, sasvim je moguće da ja grešim pri upotrebi tih termina, i svakako mi nije bio cilj da potenciram tu razliku o kojoj govorite: ja ne t vrdim da je sva žanrovska književnost šund, niti tvrdim da je ceo korpus književne matice apriori visoka književnost. Ali definitivno jesam svesna da kvalitetni autori gravitiraju ka potonjem, i da prozne komade koje smatram vrhunskom književnošću nalazim uglavnom u književnoj matici, a ne u žanru. Zašto je to tako - to je sasvim validno pitanje, ali ja ne umem na njega da odgovorim.

Isto tako, iz ličnog iskustva znam da su najbolji prozni komadi unutar žanrovskog korpusa u ogromnom procentu došli od ljudi kao što su Faber, dakle od ljudi koji su primarno unutar književne matice, a žanrovskim alatom se služe u svrhe proširenja sopstvenog i književnog horizonta.

Ako smatrate da nije tačno, pa, možemo da proverimo: izaberimo 100 remek dela unutar žanra SFa (sasvim moguć podvig, to mu bude nešto kao knjiga godišnje), pa da analiziramo za koliko se tih autora može reći da su striktno žanrovci. I da se odmah razumemo - nije dovoljno da ih mi poglasimo žanrovcima samo zato što su napisali to konkretno SF delo, nego je bitno proceniti ih na osnovu njihovog opusa (Balard, recimo, se tu nameće kao dobar primer; Atvudova također, a da ne pominjem Orvela i tome slično.) Dakle, nije u pitanju diferencijacija na dobru i lošu književnost, nego je u pitanju prilično činjenično stanje stvari, da vrhunska dela stvaraju vrhunski pisci, a oni se uglavnom ne limitiraju niti na mejnstrim niti na žanr, nego se prosto koriste svim raspoloživim alatom.