Prva priča bi svakako bila
Axiomatic, pošto ne samo da nas uvodi u vrlo blisku budućnost iz perspektive naše trenutačne sadašnjice, nego i daje vrlo elokventnu suštinsku prezentaciju naše rane posthuman faze, zajeno sa argumentacijom pride.
Axiomatic startuje sa uvodom koji nam nudi na uvid ranu fazu
mind graft fenomena. Ta implant tehnologija je originalno razvijena da obezbedi instant jezičku veštinu, to za poslovne ljude i turiste jednako: sićušni aplikator se unosi kroz nozdrvu i odatle samonavigira sve do mozga, gde lansira unapred programirane nanomašine koje uspostavljaju kontakt sa relevantnim neuralnim sistemom. Unutar samog programiranja je i fiksni vremenski limit u kom nanomašine funkcionišu, odnosno rade to što su dizajnirane da obavljaju, a taj limit funkcionalnosti može da bude od jednog sata pa sve do beskonačnosti. Nakon isteka tog vremenskog roka, nanomašine prestanu sa radom i automatski se izbacuju iz organizma kao i sve ostale otpadne materije, a korisnik se revertuje u pređašnje mentalno stanje, ne zadržavajući ništa od tako stečenog znanja.
Naravno, ekonomski aspekt nove tehnologije je tu otužno podbacio, jer ljude u principu znanje zanima daleko manje nego provod

, otud je licencu otkupila zabavljačka industrija i adaptirala je uglavnom za erotiziranu primenu. Ali, pošto oni bazični duhovni konflikti tinjaju i u domenu erotike - ili bolje rečeno, u tom domenu tinjaju možda i ponajviše – tehnologija je na kraju ipak profunkcionisala i u svojoj primarnoj svrsi, to kao mod za raspoloženje.
Za Axiomatic tehnologiju, Egan na samom početku uspostavlja format modela: “every one has conflicting desires, and people can grow tired of both wanting and not wanting the very same thing”. Otud rečeni neuralni mod zapravo ne menja samo ono trenutačno, površno raspoloženje konzumenta, nego menja same aksiome korisnikovog sistema vrednosti, znači same moralne i društvene norme i ona njihova bazična uverenja koja su osnovni gradivni blokovi tog sistema.
Eganov protagonista Mark godinama živi u dubokoj psihičkoj traumi, otkako mu je žena ubijena pri pljački banke. Na suđenju pljačkašima, njen ubica je dobio minimalnu kaznu zatvora, to zato što je postao prosecution witness, svedočio protiv svojih kolega pljačkaša i strpao ih sve na doživotne robije.
Suočen sa takvim podbačajem pravde i pravičnosti unutar zakonskog sistema, Mark se obratio javnosti direktno.
I went to the media. A loathsome crime-show personality had taken the story and ranted about it on the airwaves for a week, diluting the facts with self-serving rhetoric, then grown bored and moved to something else.
I kad je nakon svega pet godina zatvora ubica pušten na uslovnu slobodu, Mark se našao u duhovnom ćorsokaku iz kog mu naprosto nije bilo izlaza osim ili ludila ili osvete. Ali njegov svetonazor naprosto nije posedovao tu normu osvete, to niti pre niti posle ženine smrti:
Revenge? Revenge was for the morally retarded. Me, I’d signed petitions to the UN, calling for the worldwide, unconditional abolition of capital punishment. I’d meant it then, and I still meant it. Taking human life was wrong; I’d believed that, passionately, since childhood. Maybe it started out as a religious dogma, but when I grew up and shed all the ludicrous claptrap, the sanctity of life was one of the few beliefs I judged to be worth keeping. Aside from pragmatic reasons, human consciousness had always seemed to me the most astonishing, miraculous, sacred thing in the universe. Blame my upbringing, blame my genes; I could no more devalue it than believe that one plus one equaled zero.
Na tu osnovnu normu poštovanja ljudskog života, Mark dodaje i rezonsku nadgradnju:
As for his capacity to reform, his abused childhood, or the caring and compassionate alter ego that may have been hiding behid the facade of his brutal exterior, i really didn’t give a shit, but nonetheless I was convinced that it would be wrong for me to kill him.
Suočen sa svojom nesposobnošću da osveti ženinu smrt i ogromnom opsesijom zbog koje nije u stanju da ni o čemu drugom razmišlja, Mark se opredeljuje za alteraciju: kupuje pištolj i axiomatic mod, kodiran da traje svega tri dana.
Odmah po instaliranju moda, Mark se ne
oseća nimalo drugačije, i njegova unutrašnja preispitivanja mu i dalje daju na znanje kako je njegov moralni stav po pitanju ubistva neuzdrman, kako je alteracija potpuno neuspešna i kako je axiomatic samo placebo igračka za naivne. U takvom ubeđenju, on odlazi do stana ubice svoje žene i tamo ga ubija na prilično svirep način, kad se uzmu u obzir sve njegove moralne norme.
Nakon prestanka trodnevnog delovanja axiomatica, Mark se i dalje
seća svog stanja duha za vreme i neposredno posle ubistva, i kristalno jasno shvata da je upravo
to stanje duha u kom želi da proživi ostatak svog života. Otud se priča završava Markovim ponovnim odlaskom u kupovinu axiomatica, ovog puta za neograničenim rokom delovanja. Mark u epilogu saopštava:
Killing Anderson wasn't honest, it wasn't 'being true to myself'. Being true to myself would have meant living with all my contradictionary urges, suffering the multitude of voices in my head, accepting confusion and doubt. It is too late for that now; having tasted the freedom of certainty, I find I can't live without it.
"How can I help you, sir?" The salesman smiles from the bottom of his heart.
Part of me, of course, still finds the prospect of what I am about to do totally repugnant.
No matter. It won't last.
Axiomatic analizira osnove posthuman modela i to dvojako: najpre je tu, naravno, bazična kontroverza da smo produkt evolucije koja je imala na raspolaganju milione godina da usavrši model baziran na imperativima preživljavanja na nivou pećinskog čoveka, otud su ti naši imperativi više smetnja negoli korist u okolnostima savremenog života, i drugo - fakt da se naša ličnost formira u ranom životnom dobu, i pod okolnostima koje podrazumevaju visok stepen društvene zaštite i bezbednosti, za koju se ne može računati da će nužno i da nastavi kroz ostatak našeg života. Otud, Eganova argumentacija prevazilazi kontekst same traume kod protagoniste: pre industrijske revolucije, bukvalno su generacije i generacije ljudi živele isto kao i njihovi očevi, u svetu vrlo malo izmenjenom tokom godina. Savremeni svet, pak, ne samo da je drastično drugačiji od onog iz generacije naših roditelja, nego se i kreće u smeru u kom će biti radikalno izmenjen i za vreme trajanja jedne jedine generacije. Bez fleksibilnih društvenih i moralnih normi kod pojedinca, zdrav opstanak u tako brzo menjajućem svetu biti će znatno otežan, i ta perspektiva je jedan od kamena temeljaca iza posthuman koncepta.