Sa godinama sam shvatio da ja ustvari i nisam preveliki fan Space opere bez obzira što je taj žanr dugo vremena za mene bio suština SFa. Ponajviše sam imao problema sa serijalima, koji su po pravilu imali odličnu prvu, možda i drugu knjigu, posle koje je sledio obavezni sunovrat serijala uz reciklažu sadržaja, besomučno retkonovanje i razvodnjavanje. To se lakše podnosilo kada sam bio mladji, ali sa godinama definitivno postaje sve veći kamen spoticanja. Evo ukratko mog učinka za sve ove godine.
Pošto mi je teorija slaba strana, za space operu mi najviše fasuje definicija sa wikipedije:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_operaDakle, obavezno avanturisanje/ratovanje u svemiru, melodrama i romansa bi po ovome predstavljale osnovne odlike Space opere.
Uzeo sam za primer i jednu od bezbroj listi ''best-of'' koje se mogu naći po netu (možete ubaciti i neku svoju pa da i po njoj opletemo):
http://best-sci-fi-books.com/the-21-best-space-opera-books/Inače ova lista ni slučajno nije moj izbor, ali kad sam je već uzeo (jer me mrzelo da kopam po svom sećanju) idem redom po njoj:
Vernor Vinge i Plamen nad Ponorom: realno, jedna knjiga nije serijal, ali ova knjiga ima prelaz iz fantastičnog eksplozivnog početka, preko razvučene sredine do bezobrazne završnice pa dobro ilustruje sve ono najbolje i najgore kod space opere. Nalupao bih ga po dupetu što je usrao knjigu sa tako fantastičnim potencijalom.
Bujoldica je izazvala kod mene osrednje interesovanje svojom poznatom Vorkosigan sagom. Što je nisam čitao kao napupeli adolescent, sigurno bih plakao od sreće. Ali sad je kasno, nisam više napupeli adolescent

Dina Frenka Herberta mi takodje malko odskače od tipične space opere, ali da je danas čitam ne bih dogurao dalje od prve knjige (Dina, kod nas debilno deljena u tri knjige), plus bih možda reprizirao Decu Dine (treća knjiga). Ostatak serijala , od očajne druge knjige pa sve zaključno sa naknadno dopisanim sranjima drugih pisaca treba spaliti.
Orsona Skota Karda i fenomenalnu Enderovu igru sam napustio nakon druge knjige. Pisca takodje treba nalupati zbog toga što svoj nesumnjivi talenat traći na besomučno muženje franšize zarad smrdljivih para.
Zadužbinu Asimova ne bih baš trpao u space operu, ali ajd, ima svemira, ima melodrame, pa nek ide život. Nju sam čitao kao mlad i bio blago zadovoljan ali sad ne bih dogurao dalje od prve knjige.
Kapija Frederika Pola koju bih i danas bez problema reprizirao ima žalosno glupe nastavke, sve jedan gori od drugog.
Nemam pojma šta na ovoj listi traži Daglas Adams, ono nije space opera već parodija. Al ajde ukratko, prva knjiga je smešna, u drugoj počinje da se ponavlja, od treće je već naporan.
Den Simonsov fenomenalan Hiperion (zaista jedna od najboljih SF knjiga koje sam u životu pročitao) ima žalosno glupe nastavke. Jedi govna Dene Simonse.
James Cory je preko veze upao na ovu listu kao novajlija, ali posle interesantnog Budjenja Nemani, svaka naredna knjiga mu je sve gora i gora (odustao sam od serijala nakon pročitane druge) pa se The Expanse odlično uklapa u profil prosečne Space opere sa opadajućim kvalitetom.
Artur Klark i njegova Rama takodje nisu preživeli dalje od prve knjige, pre svega zbog besomučnog recikliranja sadržaja u nastavcima. Kad malo bolje promislim, ni Odiseja nije nešto mnogo bolja; prva i druga knjiga imaju koheziju, treća i četvrta su već čista besmislena komercijala.
Alister Rejnolds i Oblast Otkrovenja....hahahahha, nemojte molim vas, hahahaha, pa evo umirem od smeha što uopšte ima ljudi koji ovo nedelo zovu KNJIGOM.
Nikad nisam posmatrao Solaris Stanislava Lema kao space operu, štaviše sama pomisao mi deluje kao blasfemija. Ima on knjiga koje bi bolje prošle kao Space opera, pre svega Nepobedivi i Fijasko, a bogami i Eden. Ali Lem je država za sebe, gajim duboko poštovanje prema ovom čoveku i mislim da zaslužuje svoju posebnu temu, pa ne bih sad o njemu.
Starship troopers i Robert Hajnlajn, esencija Space opere, ali za mene nedovoljno inspirativni u trenutku kada sam ih se konačno dočepao (to sve zbog Zorana Živkovića koji izgleda organski ne podnosi Hajnlajna pa nam je uskratio njegova najpoznatija dela u madjahnim godinama kada nam se oblikovao SF ukus).
Pošteno, Tau Zera se ne sećam iako sam ga čitao i imam onu malecnu verziju u izdanju Supernove.
Dejvid Brin me je prijatno iznenadio svojim serijalom Uzdizanje, u kome ima odličnu prvu, fenomenalnu drugu i pristojnu treću knjigu, ali i odvratnu četvrtu zbog koje sam konačno digao ruke i od njega.
Na sve ovo bih dodao još par knjiga:
Gregori Benford i njegova Galactic centar saga koju sam napustio posle treće knjige (od 6 postojećih). Šteta, jer su prve dve tako obećavale.
Lari Niven i njegov Prsten mi od početka nisu ostavili neki povoljan utisak, pa nije fer da ih spominjem jer se ustvari i ne sećam čak ni te prve knjige.
Džon C. Rajt i njegov serijal Zlatni Ekumen (mada bi valjda trebalo da bude Zlatna Ekumena?) jer jedan od retkih serijala koji sam dočitao do kraja, mada je i njemu kvalitet postojano opadao, ali je natprosečan utisak sa početka prevagnuo u dovoljnoj meri da mi održi interesovanje.
Sad, sve ovo deluje baš zbrda zdola, a ideja mi je bila da nabrojim neke poznatije space opera serijale koje nisam dočitao i koji su se po pravilu iscrpljivali na odličnoj prvoj knjizi, da bi kasnije upadali u brojne probleme i vukli se kao reprize Boljeg Života na RTSu. Ustvari, jedine DOBRE Space opere su one koje su se zadržale na toj jednoj knjizi, ne upadajući u zamku serijalizacije, i na gornjoj listi su primeri knjiga koje su briljantne kao stand alone naslovi. Par ilustracija za ovu tvrdnju koji mi padaju na pamet na prvu loptu su Nova Semjuela Dilejnija, Nikadija Dejvid Zindela (mada ona ima slabih delova, ali sve u svemu natprosečna knjiga), a čak i onaj nesrećni Vernor Vindž bi napravio remek delo sa Plamenom nad ponorom samo da ju je napisao kao stand alone knjigu umesto što je isplanirao mamutski serijal.